web analytics

Wifi Drops en disconnects

Trouble shooting is lastig. Soms is het lastig het precieze probleem te achterhalen – er zijn meerdere mogelijkheden – of het probleem is dagdeel specifiek. Bijvoorbeeld ’s avonds, of ’s ochtends. Het is dan een kwestie van logisch nadenken en meerdere pogingen wagen.

Wij hadden onlangs een gek probleem. Een gezin klaagt over uitvallend internet en wifi die verbindingen verbreekt. Na wat vragen en antwoorden vervangt de KPN monteur de NTU. Dat lost deels het probleem op, maar de wifi die uitvalt blijft. Tijd voor een bezoekje.

Begin analyse

Een korte blik in de meterkast leert dat de set-up van KPN is aangevuld met een controller-optie van Aruba. Dat zou op zich prima stabiel moeten werken, mits goed ingeregeld natuurlijk. Maar voordat we naar de wifi gaan kijken: begin bij het begin…

We meten in eerste instantie via kabel direct aan de KPN Experiabox om te kijken of de internet verbinding stabiel is. Dat is zo. Geen problemen hier.

We meten vervolgens even kort alle kabels door. Wat blijkt: één kabel werkt niet goed. Deze gaat naar een KPN settopbox. Een nieuw stekkertje erop en klaar is Kees. Gek genoeg werkte de kabel wel. Maar wie weet gaf deze stiekem toch wel issues.

Meten

Dan gaan we meten via wifi. We openen daarbij Chanalyzer om te kijken wat er gebeurt. Opvallend is dat alles op 2.4 GHz staat en dat die band juist vrij druk is. Er is overduidelijk iets anders dan wifi actief. Op redelijk vaste intervallen zien we dat er een streep door het scherm gaat. Babyfoon? DECT? Gaming-controllers? Er blijkt zowel een DECT-telefoon als een babyfoon actief.

We gaan kijken hoe we het Aruba-systeem in kunnen komen. In de Experiabox zien we geen controller van HP of Aruba. En met een snelle scan van Angry IP scanner zien we ook geen overduidelijke kandidaat. Tijd voor trail and error. Na een paar minuten hebben we een interface. Maar geen wachtwoord. Helaas weet niemand het admin-wachtwoord. Resetten dan maar.

Geval apart

Nu is dit een geval apart, want de HP-controller is niet meer via een vast ip-adres te bereiken. Het blijkt dat deze woning een jaar niet bewoond is geweest. De instellingen zijn dus verdwenen omdat de controller lang van de stroom af is geweest. De enige optie is via een console alles te herprogrammeren. Deze drivers zijn echter niet gemakkelijk te vinden.

Nu is dit gelukkig optioneel en werkt de controller ook zonder extra instellingen. We hoeven dus in feite alleen één accesspoint te programmeren om het systeem werkend te krijgen: de rest adopt vanzelf.

We stellen de Aruba-accesspoints op Nederland in en geven het systeem aan dat 5GHz de prefered band is. We stellen op het nieuwe wifi-netwerk roaming in en fair access voor de clients. De DHCP moet ook via de virtuele controller geregeld worden.

Deze controller geven we een vast ip-adres voor eventueel management. Het IP-adres printen we uit met de label writer en plakken we op de HP.

Veel meer stellen we nog niet in, omdat dit (nog) niet nodig is. Eerst maar een test om te kijken of alles nu werkt.

Nu we op 5 GHz zitten, is het wifinetwerk sowieso sneller. En een stuk stabieler: de lijn is strakker als we meten. Dat is positief. Wij merken naar diverse metingen geen drops. Onze laptop werkt stabiel en de telefoon ook. Ook als we door het huis lopen.

Opvloging

De enige manier om te weten of alles stabiel blijft, is een vinger aan de pols houden. En dat hebben we gedaan. Hoewel de wifi een stuk beter werkte na onze ingreep, was het nog niet probleemloos. Na een nog diepere analyse online (fora, contact met fabrikant), hebben we de boosdoener gevonden: wifi-roaming. 802.11K en 802.11R hebben we uitgezet in dit specifieke geval. Nu zijn alle problemen opgelost.

Ons advies is sowieso goed te controleren of roaming probleemloos werkt in een thuissituatie. Lang niet alle telefoons en tablets werken goed via 802.11K en 802.11R. (En V). De telefoons van dit gezien – vooral Nokia 7plus – werken niet goed met deze Aruba-installatie in combinatie met roaming.

Probleem opgelost!

Video Wifi disconnects en drops

18 maart 2019

0Antwoorden op "Wifi Drops en disconnects"

    Laat een bericht na

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *